تمامی كالاها و خدمات این فروشگاه، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است

هرگونه انتقاد و یا پیشنهادی را می توانید در قسمت پرسش و پاسخ با ما در میان بگذارید.

نمایش تمام محصولات قهرمان زاده
نمایش تمام محصولات
جستجوی پیشرفته

اخبار سایت


نمایش همه اخبار

گروه های خبری:
ورزشی     مدیریت سایت    
جامعه ورزشی ایران علم‌گریز است
گروه خبر: ورزشی
۱۳ تیر ۱۳۹۱ [۱۷:۵۱]
اقبالی در جلسه نقد «تمرینات نوین فوتبال:»
مسعود اقبالی، مدرس فدراسیون فوتبال در جلسه نقد و بررسی کتاب تمرینات نوین فوتبال» که شنبه 30 اردیبهشت‌ماه در سرای اهل قلم برگزار شد با انتقاد از هرج و مرج در فوتبال کشورمان گفت: جامعه ورزشی ما از علم گریزان است و این موضوع را که عالمان کارها را به دست بگیرند، برنمی‌تابند.
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) ، این نشست با حضور مسعود اقبالی، مدرس فدراسیون فوتبال و مترجم کتاب، صالح قهرمان‌زاده‌، مدیر امور مالی انتشارات آوای ظهور و سعید سعیدی، دبیر نشست برگزار شد.
در ابتدای این نشست سعیدی، دبیر نشست، با اشاره به تاکید کتاب «تمرینات نوین فوتبال» بر هوش فوتبال از اقبالی پرسید: منظور از هوش فوتبال در این کتاب، ‌ استعداد خدادادی است یا منظور نوعی از هوش است که قابل بسط و تقویت است؟
اقبالی در پاسخ به این پرسش گفت: بهترین فوتبالیست‌های دنیا تحصیلکرده نیستند و غالبا از طبقات پایین جامعه خود برخاسته‌اند، بنابراین تحصیلات چندان در پیشرفت یک فوتبالیست مطرح نیست و اگرچه مساله «آی کیو» می‌تواند در پیشرفت یک بازیکن موثر باشد اما آن‌چه در فوتبال مطرح است با آن‌چه درباره «هوش» در دانشگاه‌ها مطرح می‌شود، متفاوت است.
این استاد دانشگاه ادامه داد: کودک در مدرسه فوتبال یا در باشگاه بر اثر انباشت مهارت‌های ذهنی یا شناختی که از بدو ورود به او آموزش داده می‌شود، به تدریج دارای هوش فوتبال می‌شود. این مساله را می‌توان وجه تمایز فوتبال حرفه‌ای و غیر حرفه‌ای دانست. در فوتبال حرفه‌ای مشاهده می‌کنیم که بازیکنان به موازات شرایط تکنیکی و تاکتیکی، شرایط ذهنی لازم را نیز دارند اما در فوتبال غیر حرفه‌ای چون بازیکن آموزش درستی نمی‌بیند و ذهنیت لازم را نیز به آموزش‌ها ندارد، خوب عمل نمی‌کند.
سعیدی در ادامه این جلسه با اشاره به بحث «لمس توپ در موقعیت‌های مختلف» که در کتاب «تمرینات نوین فوتبال» به آن پرداخته شده است اشاره کرد و خواستار توضیحات اقبالی در این باره شد.
اقبالی در این باره اظهار کرد: این مساله بخشی از هوش فوتبال است. در مدارس فوتبال در کودکی لمس توپ را آموزش می‌دهند و به کودک یاد می‌دهند که با جسمی به نام «توپ» به عنوان نخستین مانع در فوتبال مواجه شود و بتواند با این شی خارجی رابطه برقرار کند. به تدریج وقتی توپ جزیی از بدن کودک شد، مانعی دیگر به او شناسانده می‌شود؛ این مانع «همبازی» است. در این مرحله به بازیکن آموزش داده می‌شود که توپ را به مانعی که معمولا در حال حرکت است (همبازی) ارسال کند. از این مرحله به بعد، مواجهه با مانع دیگری به نام «حریف» به کودک آموزش داده می‌شود.
این مترجم کتاب‌های ورزشی افزود: تمامی این موارد مربوط به هوش فوتبال است، یعنی کودک باید یاد بگیرد که پیش از دریافت توپ، بتواند تصمیم بگیرد. وجه تمایز فوتبال علمی با فوتبال غیر علمی نیز در همین مساله است. در فوتبال علمی مهارت‌های کنترل توپ و دریبلینگ بین هشت تا 12 سالگی به کودک آموزش داده می‌شود که سن مناسب برای این یادگیری است، زیرا هرچه سن بالاتر رود، دیگر بازیکن نمی‌تواند این آموزش‌ها را به حد مطلوب یاد بگیرد و در نتیجه به شرایط آرمانی نمی‌رسد.
اقبالی تاکید کرد: هوش فوتبال از مسایل عینی، جداناشدنی است و به موازات مسایل عینی، تکنیکی و تاکتیکی عمل می‌کند. در فوتبال حرفه‌ای پله‌های ترقی بازیکن از دوران کودکی طی می‌شود، به طوری‌که بازیکن در 16 سالگی از نظر فیزیکی به حد مطلوب رسیده است اما در کشور ما در سنینی سراغ آموزش می‌روند که دیگر بازدهی لازم را ندارد و به همین دلیل هم هست که نتایج و بازی‌های مناسبی را در کشورمان شاهد نیستیم.
در ادامه این نشست، قهرمان‌زاده در پاسخ به سوال سعیدی مبنی بر دلیل انتخاب کتاب «تمرینات نوین فوتبال» برای انتشار گفت: کتاب‌های معرفی شده به موسسه آوای ظهور بعد از بازبینی محتوایی برای انتشار انتخاب می‌شوند. این کتاب در مقایسه با کتاب‌های دیگری که در حوزه فوتبال منتشر شده‌اند کتاب خوبی به نظر می‌رسید و احساس کردیم نیاز جامعه فوتبال ما به‌شمار می‌آید.
سعیدی، دبیر این نشست، سوالی مبنی بر برآورد ناشر از فروش کتاب به عنوان عامل موثر در انتشار آن مطرح کرد و قهرمان‌زاده در پاسخ به این سوال گفت: نه‌تنها در بخش کتاب‌های ورزشی، بلکه در تمامی رشته‌ها، ناشران به بازار نیز توجه دارند و به دنبال سرمایه‌گذاری روی کتاب‌هایی هستند که احتمالا پرفروش می‌شوند. از سوی دیگر در انتخاب این کتاب برای انتشار، چندان به دنبال برگشت سرمایه نبوده‌ایم، زیرا مطالب این کتاب جزو نیازهای جامعه فوتبال کشور ما است و ما در درجه نخست به محتوای کتاب توجه داشته‌ایم.
در ادامه این نشست سعیدی، با اظهار تاسف از بی‌توجهی جامعه ورزش کشور به کتاب‌های ورزشی که در حوزه‌های مختلف به چاپ می‌رسند گفت: شاید یکی از دلایل این بی‌توجهی، انتخاب‌ها و انتصاب‌های ناآگاهانه و غیر علمی باشد که به ورزش ضربه زده است.
وی به تجربه‌های ورزشی اقبالی و نیز سابقه آکادمیک وی اشاره کرد و از او پرسید: استقبال از مطالب و چهره‌های علمی در تیم‌ها چگونه است؟ و تجربه شما در این باره چیست؟
اقبالی پاسخ داد: بزرگترین خیانت به یک ملت، مرگ استعدادهای آن جامعه است. کشور ما با سرمایه‌گذاری‌های درست در ورزش و با آوردن افراد تحصیلکرده به ورزش، می‌تواند نام ایران را بر سر زبان‌ها بیندازد اما اگر تنها می‌خواهیم برخی رشته‌های ورزشی را به هر بهایی و با هر کیفیتی در کشورمان داشته باشیم و کیفیت و نتیجه آن ورزش برای مسوولان ما مهم نباشد، نتیجه همین وضعیتی می‌شود که در حال حاضر بر ورزش ما حاکم است.
وی ادامه داد: هرج و مرج و ندانم‌کاری در ورزش و به‌ویژه در فوتبال ما حاکم شده است. همه ما شاهد مشکلات مدیریتی و مربیگری و حتی مالی باشگاه‌های مختلف هستیم که همه این‌ مسایل باعث افت فوتبال ما شده است. از سوی دیگر جامعه ورزشی ما از علم گریزان است و این موضوع را که عالمان کارها را به دست بگیرند، برنمی‌تابند.
مترجم «تمرینات نوین فوتبال» گفت: در برخی مقاطع محدود زمانی نیز که افراد آکادمیک بر سر کار آمده‌اند، در عمل هیچ کاره و در حقیقت یک ابزار بوده‌اند، چنان‌که در حال حاضر نیز تحصیلکرده‌های زیادی در فدراسیون فوتبال و برخی نهادهای مرتبط دیگر وجود دارند اما پیشرفتی در اوضاع نمی‌بینیم، زیرا نظام مدیریتی فوتبال دارای مشکل است. مدیران فوتبال ما مدیران هزینه‌اند، یعنی تنها پولی را می‌گیرند و هزینه می‌کنند، در حالی که اگر مدیر، فرد مناسبی باشد، پول را به طور عادلانه و عاقلانه مصرف می‌کند.
در ادامه این نشست، قهرمان‌زاده، مدیر مالی انتشارات آوای ظهور، در پاسخ به سوال سعیدی مبنی بر «مراجعه نهادهایی مانند فدراسیون فوتبال یا نهادهای مربوطه برای خرید کتاب» پاسخ منفی داد و گفت: بیشتر خریدهای این کتاب، خریدهای مردمی بوده است و مربیان و ورزشکاران توجه خاصی به آن نشان نداده‌اند.
وی افزود: در حال حاضر شاید حدود 130 عنوان کتاب درباره فوتبال در کشور ما موجود باشد اما خریداران این کتاب‌ها معمولا مردم عامه‌اند، نه ورزشکاران و متخصصان. از سوی دیگر اطلاع‌رسانی در بخش کتاب‌های ورزشی نیز چندان قوی نیست و به خاطر محدودیت سرمایه و امکانات، ناشران ورزشی چندان نمی‌‌توانند وارد بحث تبلیغات شوند.
مدیر مالی انتشارات قهرمان‌زاده با انتقاد از اختصاص فضای هشت متری به غرفه این انتشارات در بیست و پنجمین نمایشگاه کتاب تهران گفت: این فضای محدود نه‌تنها امکان ارایه مطلوب کتاب‌ها را از ما سلب کرد، بلکه امکان ایجاد فضای مباحثه و جلسات نقد و بررسی کتاب را از دست دادیم. نکته دیگر آن است که استادان تربیت بدنی به دنبال یافتن و تدریس کتاب‌های تازه و به روز به دانشجویان خود نیستند و اخبار کتاب‌های تازه را پیگیری نمی‌کنند.
اقبالی در ادامه و در تکمیل صحبت قهرمان‌زاده اظهار کرد: طی 30 سال تجربه خود در ورزش و محیط دانشگاه، به این نتیجه رسیده‌ام که نگاه علمی به ورزش اصلا وجود ندارد، در حالی که شاخه‌های علمی مختلف و متعددی با ورزش ارتباط تنگاتنگ دارند و به همین دلیل هم ورزش را هنر توام با علم می‌نامند.
وی افزود: متاسفانه به هرکسی با هر نگرشی اجازه ورود به فوتبال ورزش) داده می‌شود و هیچ خط قرمزی در این باره وجود ندارد و همه ادعا می‌کنند که فوتبال را می‌شناسند و می‌دانند! ما در فوتبال ارزشیابی نداریم و به هیمن دلیل این ورزش دچار رکود شده است، زیرا اصول حاکم بر ورزش ما علمی نیست و اگر هم علمی باشد، آن قدر سیاست‌های بازدارنده وجود دارد که چهره علمی ناخواسته از این نظام طرد می‌شود. حضور افراد آکادمیک برای کسانی که در این وادی اطلاعات لازم را ندارند، آزاردهنده است و به همین دلیل امروزه در بیشتر تیم‌های ما، سرمربیان کسانی را برای دستیاری انتخاب می‌کنند که اطلاعات چندانی نداشته باشند.
سعیدی، دبیر نشست، دلیل انتخاب کتاب «تمرینات نوین فوتبال» برای ترجمه را از اقبالی پرسید. وی پاسخ داد: به عنوان یک معلم که 30 سال کار تدریس انجام داده‌ام به ترجمه علاقه‌مندم. از سوی دیگر محتوای این کتاب نیز برای فوتبال ما مفید خواهد بود. در این کتاب الگوهایی برای تمرین فوتبال وجود دارد که بازیکن حرفه‌ای می‌سازد. در حال حاضر بازیکنان ما بازی‌های متغیری (گاهی خوب، گاهی بد) ارایه می‌دهند، زیرا الگوها را نمی‌شناسند و به دنبال حرکت‌های فردی‌اند.
اقبالی افزود: در فوتبال ما ارزشیابی وجود ندارد و تیم‌ها به هیچ عنوان به دنبال استخدام مربی تحصیلکرده یا اهل مطالعه نیستند، در حالی که اگر یک کمیته فنی در تیم‌ها حاکم باشد که اجازه ندهند هر کسی مربی تیم شود، مربیان ما به دنبال مطالعه خواهند رفت تا با فوتبال روز آشنا شوند. امروزه شهرت و دلّالی بر فوتبال ما حاکم شده و افرادی هستند که با رابطه‌ها فوتبال را قبضه کرده‌اند. از سوی دیگر ما در جهان سوم تنها به مصرف کننده صرف بدل شده‌ایم و به ترجمه روی آورده‌ایم ومتاسفانه تولید علم در ورزش نداریم.
منبع: سایت خبرگزاری ایبنا