تمامی كالاها و خدمات این فروشگاه، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است

هرگونه انتقاد و یا پیشنهادی را می توانید در قسمت پرسش و پاسخ با ما در میان بگذارید.

نمایش تمام محصولات قهرمان زاده
نمایش تمام محصولات
جستجوی پیشرفته

اخبار سایت


نمایش همه اخبار

گروه های خبری:
ورزشی     مدیریت سایت    
ناشران ورزشی امتیاز انجمن می‌خواهند، نه موسسه فرهنگی
گروه خبر: ورزشی
۷ مرداد ۱۳۹۲ [۱۶:۳۹]
مدیرمسوول انتشارات علم و حرکت معتقد است که ناشران ورزشی نیازمند تشکیلاتی به نام انجمن هستند و اگر پروانه موسسه فرهنگی یک یا چند منظوره به نامشان ثبت شود، نمی‌توانند مانند سایر انجمن‌های صنفی فعالیت کنند.
روبن شاهوردیان در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) ، ‌ اظهار کرد:‌ انجمن‌های صنفی و موسسات فرهنگی مقوله‌هایی جداگانه‌اند که ثبت هریک شرایط خاص خودشان را دارد. این‌که در جلسات اعضای موسس انجمن ناشران ورزشی مطرح می‌شود باید برای این انجمن مجوز موسسه فرهنگی بگیریم، به طور کامل مردود است.
وی با اشاره به این‌که موسسات فرهنگی به نام اشخاص ثبت می‌شوند، ادامه داد: بهترین مثال برای این مطلب، انجمن ناشران دانشگاهی است. فعالیت این انجمن زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و نماینده این وزارتخانه در جلسات انجمن ناشران دانشگاهی حاضر می‌شود اما این موضوع درباره موسسات فرهنگی صدق نمی‌کند. باید توجه داشت که یک انجمن از آن‌جایی که سر و کارش با اجتماع است، بار حقوقی دارد.
شاهوردیان افزود: در صورتی که یک انجمن به ثبت قانونی برسد، می‌تواند هر سال یک انتخابات را برگزار کند و وزارت فرهنگ و ارشاد هم به یقین بر این انتخابات نظارت خواهد کرد. تشکل‌هایی مانند انجمن ناشران خارجی با نظارت وزارت فرهنگ و ارشاد فعالیت‌ می‌کنند اما خودشان اساسنامه‌ داخلی تنظیم و مطابق آن عمل می‌کنند.
مدیرمسوول انتشارات علم و حرکت درباره ثبت موسسات فرهنگی‌ توضیح داد: دبیرخانه اداره کل مراکز روابط فرهنگی، مجوز فعالیت‌ چنین موسساتی را صادر می‌کند و در صورتی که درخواست این موسسات برای دریافت مجوز تایید شود، ‌ آن‌ها را به اداره ثبت شرکت‌ها و موسسات معرفی می‌کند.
عضو هیات موسس انجمن ناشران ورزشی در پاسخ به این پرسش که «ثبت انجمن چه مزایایی را برای ناشران ورزشی خواهد داشت و آیا پس از انجام مراحل ثبت، معافیت مالیاتی شامل شما می‌شود؟» پاسخ داد: ما اصلا بحث انتفاعی نمی‌کنیم که از مالیات معاف شویم. زیرمجموعه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد به دلیل‌ این‌که فعالیت فرهنگی می‌کنند، از پرداخت مالیات معافند. از این گذشته با ثبت انجمن، ‌ ناشران ورزشی می‌توانند در مقاطعی نمایشگاه گروهی و تخصصی را برپا کنند یا در هفته کتاب از کمک‌های معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد برخوردار شوند.
وی عملکرد نماینده انجمن ناشران ورزشی را برای ثبت این انجمن، راضی‌ کننده ندانست و اظهار کرد: به عنوان یک عضو قدیمی انجمن ناشران ورزشی نمی‌خواهم یک‌سال دیگر برای ثبت این انجمن صبر کنم. در جلسه بعدی اعضای انجمن این موضوع را مطرح خواهم کرد.
شاهوردیان درباره تاریخچه تشکیل انجمن ورزشی‌نویسان، توضیح داد: حدود 10 سال پیش، ‌ معاونت فرهنگی وقت وزارت فرهنگ و ارشاد تصمیم گرفت برخی کارهای اجرایی را به تشکل‌ها واگذار کند. در آن زمان حرف تشکیل انجمن فرهنگی ناشران ورزشی توسط من و برخی دوستان مانند آقای تارانتاش که از مدیران هنری بودند و همچنین آقایان صنعتی‌ثابت و مهدی صادقی مطرح شد. در وهله نخست، رایزنی‌هایی با ناشران ورزشی را برای تشکیل انجمن انجام دادیم که برخی از آن‌ها خواهان شکل‌گیری انجمن بودند و تعدادی دیگر هم علاقه‌ای به ایجاد آن نداشتند. باید این را هم اضافه کنم که حمید قبادی، مشاور وقت معاونت فرهنگی ارشاد هم تاکید داشت که در هفته کتاب نمایندگان ناشران ورزشی هم در جلسات معاونت فرهنگی حاضر باشند.
وی افزود: آن زمان حتی انجمن ناشران دانشگاهی هم به وجود نیامده بود و تازه داشت شکل می‌گرفت. تلاش‌های ما مصادف شد با رفتن محمدعلی شعاعی از معاونت فرهنگی وزارت ارشاد و آمدن محسن پرویز به این معاونت. از آن‌جایی که ناشران تخصصی در آن زمان خیلی مطرح نبودند، بسیاری از همکاران ما علاقه‌ای به ایجاد انجمن فرهنگی ناشران ورزشی نداشتند و البته نباید از حضور و همکارای ناشرانی مانند گلستان، فرزین و شباهنگ هم به سادگی گذشت. همه جلسات ما آن‌ سال‌ها در دفتر نشر دستان برگزار می‌شد. متاسفانه نامه ثبت انجمن در اداره ارشاد بایگانی و سپس مفقود شد. آن سال‌ها ادارات جدیدی توسط وزارت ارشاد ایجاد شده بودند و ما همه آن‌ها را گشتیم اما هیچ نشانی از نامه ثبت انجمن پیدا نکردیم. بعد از این اتفاق آقای تارانتاش از پیگیری ثبت انجمن کنار کشیدند.
شاهوردیان درباره دیگر تلاش‌هایی که برای ثبت انجمن فرهنگی ناشران ورزشی انجام شده است، گفت: فکر اولیه تشکیل انجمن از خود اعضا نبود و وزارت فرهنگ و ارشاد آن‌ سال‌ها در نظر داشت برخی مسوولیت‌ها را به تشکل‌ها واگذار کند و ما هم فکر کردیم می‌توانیم توسط نامه‌نگاری با سازمان تربیت بدنی سابق به جایی برسیم. آن روزها مدام با مسوولان ورزشی جلسه داشتیم و حتی همایشی را در آکادمی ملی المپیک با عنوان «آسیب‌شناسی کتاب‌های ورزشی» برگزار کردیم و پیش از آن‌هم نشستی در سرای اهل قلم با حضور هاشمی‌طبا، رییس وقت سازمان تربیت بدنی داشتیم. نتیجه تلاش‌های ما این بود که من، ‌ مهدی صادقی و مسعود تارانتاش به عنوان ناشران فعال ورزشی از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تجلیل شدیم.
مدیرمسوول نشر علم و حرکت در پاسخ به این پرسش که «در صورت ثبت انجمن، اولویت‌های شما چه خواهد بود؟» توضیح داد: پس از ثبت انجمن نیاز به فراخوان داریم و همه ناشرانی را که کتاب‌های ورزشی منتشر کرده‌اند، به روش‌های مختلف اطلاع‌رسانی در جریان انتشار این فرخوان قرار خواهیم داد. همچنین می‌توانیم با وزارت فرهنگ و ارشاد در تعامل باشیم و جشنواره کتاب سال ورزش را هم برپا کنیم. مساله بعدی بحث ممیزی تصاویر کتاب‌های ورزشی است که امیدواریم در این زمینه‌ هم به توافقات خوبی با اداره کتاب معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برسیم. در مجموع، باید بگویم ثبت انجمن کمک می‌کند تا کارهایی که ناشران ورزشی توانایی انجام آن‌ها را ندارند، از طریق انجمن فرهنگی ناشران ورزشی پیگیری شود.
منبع: خبرگزاری کتاب ایران